Hoe duur is een zuinige wasdroger?

Milieucentraal logoFeit is dat de helft van alle wasdrogers die vandaag verkocht worden niet energiezuinig zijn. Een groot deel van de consumenten laat zich nog steeds leiden door de lagere verkoopprijs van wasdrogers met label B en C. Uit berekening van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal blijk nu dat goedkoop vaak duurkoop is. In deze berekening neemt Milieu Centraal de aanschafkosten maar ook de energiekosten over 12 jaar mee.

Milieu Centraal wasdroger-campagne

Het is natuurlijk niet verbazend dat de goedkoopste wasdrogers hebben hoge energiekosten hebben. Een duurdere A++ label wasdroger verbruikt maar een derde van de stroom label B wasdroger. “Kijk niet alleen naar de prijs in de winkel, maar ook naar de energiekosten jaar in jaar uit. Als je alles optelt, heb je voor minder of ongeveer hetzelfde geld een zuinige wasdroger die het milieu veel minder belast”, zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal.
Reken je alle kosten bij een gemiddeld gebruik van twee à drie keer per week zoals aanschafkosten en de energiekosten over 12 jaar bij elkaar, dan kost een B label wasdroger €1200 euro en een A++ droger €1000.

Niet alle was gaat in de wasdroger

“Een zuinige wasdroger combineren met de waslijn is natuurlijk nog voordeliger en groener”, aldus Stolk. In een aantal huishoudens gebeurt dit al regelmatig. Van de gemiddeld 220 wasbeurten die een huishouden per jaar doet gaan er 90 op de lijn en 130 in de droger.
Eén op de drie Nederlandse huishoudens gebruikt altijd de waslijn, dit is de meest milieuvriendelijke ‘wasdroger’.

Lage energieverbruik van warmtepompdrogers is onbekend

Uit onderzoek van TNS NIPO in samenwerking met Milieu Centraal blijkt dat slechts negen procent van de Nederlanders een goed beeld heeft van hoe zuinig een A++ wasdroger met warmtepomp is. Ruim de helft onderschat de energiebesparing ten opzichte van een B-label, en bijna veertig procent heeft geen idee van de omvang van de besparing.

Infographic Zuinige wasdroger

Campagne Energievreters pak ze aan!

Vandaag start Milieu Centraal samen met zeven winkelketens (Media Markt, BCC, Scheer en Foppen, Expert, ElectroWorld, Euronics, Witgoedspecialist, ElectronicPartner, Maxwell en Ben van Dijk) de campagne ‘Energievreters, pak ze aan!’ Mensen die van plan zijn een wasdroger te kopen, kunnen met een rekentool de aanschafkosten plus de energiekosten van een zuinige wasdroger vergelijken met die van een onzuinige. De campagne is onderdeel van het Energieakkoord, dat tot doel heeft energiebesparing en een duurzame energievoorziening te realiseren.

De campagne loopt van 15 oktober tot en met 15 november 2015. Wie in deze periode bij de zeven deelnemende winkelketens een zuinige warmtepompdroger koopt, maakt kans het aankoopbedrag terug te winnen.

Geef een reactie